AB Değerlerini Sınıflara Entegre Etme Çalıştayı Saraybosna’da Gerçekleştirildi.
7-9 Kasım 2024 tarihleri arasında Bosna-Hersek’in başkenti Saraybosna’da “AB Değerlerini Sınıflara Entegre Etme” konulu yüz yüze çalıştay gerçekleştirildi. Avrupa Komisyonu, Merkezi Destek Servisi ve Ulusal Destek Servisi temsilcileri ile 32 ülkeden ortaokul, lise ve meslek liselerinden 94 öğretmen etkinlikte yer aldı.
Açılış programına Merkezi Destek Servisi’nden Nikolaos Mouratoglou ve Saraybosna Üniversitesi İktisat ve İşletme Fakültesi’nden Doç.Dr. Jasna Kovačević, çağrılı konuşmacı olarak katılım sağladı.
Merkezi Destek Servisi’nden Nikolaos Mouratoglou, “Ortak Bir Gelecek İçin Eğitim: Avrupa Değerlerinin Yaygınlaştırılmasında eTwinning’in Rolü” başlıklı konuşmasında, eTwinning projelerinin öğrencilere ve öğretmenlere demokratik değerler ve saygıya dayalı bir Avrupa kimliği kazandırdığını vurguladı. Avrupa’da yapılan bazı anketlerden (ICCS 2022, Citedev 2024) elde edilen bulgulara dayanarak, eTwinning’in demokrasi, insan hakları ve dayanışma gibi Avrupa değerlerini öğrencilere aktarma potansiyeline dikkat çekti.
Saraybosna Üniversitesi’nden Doç. Dr. Jasna Kovačević, “Köprüler Kurmak: Okul Kültürlerini Dönüştürmede Kapsayıcı Liderlik ve Avrupa Değerleri” başlıklı konuşmasında, kapsayıcı liderliğin Avrupa okullarında demokrasi, insan hakları ve sosyal kapsayıcılığı sağlama konusunda kritik bir rol oynadığını, Avrupa değerlerinin yaşanabilir kılınması için ise sürekli diyalog ve çeşitliliğe bağlılık gerektiğini vurguladı.
eTwinning’in “Vatandaşlık” teması etrafında düzenlediği çalıştay, eğitimde öne çıkan çeşitli konuları derinlemesine ele aldı. Çalıştayın ana başlıkları arasında, yaşam boyu öğrenme ve eleştirel düşünme becerilerinin öneminin vurgulanması, öğrencilerin aktif katılımının teşvik edilmesi ve Avrupa değerleri ile demokratik vatandaşlığın tarih boyunca oynadığı rol yer aldı. Ayrıca, kapsayıcı liderliğin okullardaki dönüşümdeki etkisi, mesleki eğitimde kariyer öğrenimi ile Avrupa değerlerinin aşılanması ve Avrupa değerleri ile aktif vatandaşlığın müfredata entegrasyonu gibi konular da gündeme alındı. Çalıştay, eğitimde felsefenin eyleme dönüşmesi ve yaşam boyu öğrenme anlayışının güçlendirilmesi gibi önemli perspektiflere odaklanarak katılımcılara değerli bir bakış açısı sundu.
Ülkemizden katılımcı olarak başarılı eTwinning projeleri ile öne çıkan Bolu’dan İlknur Pınarcı, İstanbul’dan Mehmet Haluk Gürgöze, Kastamonu’dan Suzan Özkadam, Manisa’dan Raziye Ertok ve Mersin’den Fatih Özler, 3 gün süren çalıştaya katılım sağladı. Türkiye Ulusal Destek Servisi temsilcilerinin de hazır bulunduğu çalıştayda katılımcılar, ilgi duydukları alanlara göre seçtikleri atölyelerde uzman eğitmenlerden eğitim aldılar. Ayrıca katılımcılar, branş ve öğrenci gruplarına göre proje fikirlerini paylaştı ve gruplara ayrılarak ortak projeler geliştirdiler. Etkinliğin son gününde ise yer aldıkları projeleri tüm katılımcılara sundular. Çalıştay, eğitimciler arasında iş birliğini güçlendiren verimli bir ortam sağladı.